Hemmagjort stekfett aip

Idag har jag gjort eget stekfett av späck från glada välmående Värmlandsgrisar. 


Ingredienser:

En stor bit späck från en glad och välmående Värmlandsgris.  
Skär bort fettet så nära skinnet som möjligt. 
Klipp fettet i små bitar och placera i en gjutjärnsgryta. Lägg på locket och placera grytan på spisplattan. Börja med hög värme och sänk däreftertill medelvärme.se till att röra om med jämna mellanrum, så inte bränner fast. Jag häller då och då av fettet som lösts ut ien form. Därefter häller jag fettet i en glasburk.Har provat att hälla direktien burk, men det blev för mycket spill. Därav gör jag deti två steg. För mig tardetcatvåtimmar att "steka ur" allt fett. 
Man kan också välja att göra proceduren i ugnen. Upplever att det tar lite längre tid, men resultatet blir detsamma. 
Värn ungen till 150 grader och följ samma procedur som ovan. Räkna med att grytan ska stå inne i ca tre timmar. 
Se till att röra om då och då, så det inte bränner fast. Bitarna som blir kvar när fettet hällts bort är goda som tillbehör till mat eller som snacks!
Kommentera

