Vecka 15

Sov bra inatt,men vaknade lite tidigt, ca 05.40. Åt bland annat syrade morötter till frukost och nu några timmar senare känner jag en lätt huvudvärk, svårighet att fokusera och lite trötthet i huvudet. Det kan bara vara morötterna och då klart och tydligt en histaminintolerans. Jag åt det igår också, så det kan ha blivit för mycket. Började även med progesteronkrämen igen idag. Kan det spela in i hur jag mår?

Sov bra igen. Lite lätt trött i armarna, men jag har mer fysisk ork idag. Var på återbesök på Funmedkliniken igår (tisdag). Mitt mående är bättre och det har gått framåt, men inte så mycket som det borde. Vi kör på med örter och medel för candida och bakterieöverväxt. Han kunde inte riktigt förklara varför jag känt mig så tömd på energi och ork. Könshormonerna hoppas/tror han balanseras när mage/tarmar blir iordning. 

Har bestämt mig för att idag (onsdag) är första dagen i min återintroduktionsfas. Dagen till ära ska jag prova äggula. Jag hoppas det går vägen! 

Det gick bra till en början. Blev bubblig och gasig i magen, men försökte omedvetet bortförklara det med att ”det nog var maten jag åt”. Kände inga andra reaktioner förrän flera timmar senare på eftermiddagen runt 17. Då började skinnet svida runt hakan. Efter ytterligare en timme mådde jag illa. Illamåendet gick över efter någon timma, men det svider fortfarande och har även börjat klia. Är så besviken! Kanske klarar kroppen av det när jag kommit tillrätta med sibo (small intestinal bacteria overgrowths). 

Idag (torsdag) har jag fortfarande svidande hud kring hakan. Det är mer knottrigt också. Har känt en viss stress i förmiddags. Det kan vara ännu ett fördröjt symtom av ägguleintroduktionen. Har även hög puls.

Jag känner i alla fall att progesteronkrämen är bra för mig. Det blir ett lugn som jag inte har när jag har gjort uppehåll. 

Har fått en öm ”bump” på tummen. Den ”uppkom” två dagar efter återintroduktionen (fredag). Precis på samma ställe som för några månader sedan som utvecklades till en stor spricka. Sådana här ”bumps” har dykt upp lite överallt på mina händer under flera år och jag har aldrig vetat vad det var eller förstått varför de kommit. Nu kan jag se kopplingen mellan det jag äter (i det här specifika fallet äggula) och kroppsliga symtom. Det känns skönt att verkligen se och förstå sambandet mellan överkänslighetsreaktioner och hur de manifesteras. En positiv del av att strikt följa aip och lyssna på kroppen är att jag lär mig förstå och läsa av reaktionerna. Det blir också lätt att sätta fördröjda reaktioner i samband med vad jag har ätit tidigare. Innan aip var det ett enda virrvarr av symtom som jag inte kunde relatera till något, men nu blir det så tydligt. Det är jag glad och tacksam för! Känner mig mindre stressad i kroppen idag. Det är bra.

Har börjat tänka på fodmaps när jag äter. Läkaren menar att det nog är nödvändigt för att komma tillrätta med min sibo. Det kan även vara sifo (small intestinal fungal overgrowths). Jag borde, enligt honom, vara ”bättre” än jag är och av den anledningen behöver jag ytterligare en metod för att komma tillrätta med problemet. 

Idag (lördag) är bumpen bättre. Den har blivit platt och är inte lika öm. Har sovit bättre och känner att kroppens inre stress har minskat ytterligare och pulsen har gått ner igen. Det har varit en bra dag idag. Har känt mig lugn inombords. Inga nya symtom från återintroduktionen. Huden runt och på hakan har blivit lite torr. Det kliar inte längre, men är lite känsligt vid beröring fortfarande. Huvudet har varit med och jag har känt mig pigg. Fortsätter med progesteronkrämen och jag tror att den bidrar till mitt inre lugn. Kände likadant förra omgången. Jag försöker alltid att gå och lägga mig i bra tid (inte efter tio. Gärna runt 21.30) och jag upplever verkligen att det är viktigt för mitt välmående och min fortsatta väg mot mitt friskaste jag. Jag märker direkt dagen efter om jag lagt mig för sent. Oftast uttrycker det sig som hjärndimma och trötthet/seghet i tanken. Kan även bli trött rent fysiskt och väldigt lättirriterad. Tålamodet försvinner på en gång och kroppen får en inre stress. Nu ska jag gå i säng, så inte det ovanstående blir verklighet imorgon! God natt. 

Idag, söndag, har varit en jättebra dag. Har varit pigg i huvudet och i kroppen. Ingen stresskänsla i kroppen. Sov bra på natten, vilket genast avspeglar sig i måendet. 

Kommentera

