Hemmagjort stekfett aip

Idag har jag gjort eget stekfett av späck från glada välmående Värmlandsgrisar. 


Ingredienser:

En stor bit späck från en glad och välmående Värmlandsgris.  
Skär bort fettet så nära skinnet som möjligt. 
Klipp fettet i små bitar och placera i en gjutjärnsgryta. Lägg på locket och placera grytan på spisplattan. Börja med hög värme och sänk däreftertill medelvärme.se till att röra om med jämna mellanrum, så inte bränner fast. Jag häller då och då av fettet som lösts ut ien form. Därefter häller jag fettet i en glasburk.Har provat att hälla direktien burk, men det blev för mycket spill. Därav gör jag deti två steg. För mig tardetcatvåtimmar att "steka ur" allt fett. 
Man kan också välja att göra proceduren i ugnen. Upplever att det tar lite längre tid, men resultatet blir detsamma. 
Värn ungen till 150 grader och följ samma procedur som ovan. Räkna med att grytan ska stå inne i ca tre timmar. 
Se till att röra om då och då, så det inte bränner fast. Bitarna som blir kvar när fettet hällts bort är goda som tillbehör till mat eller som snacks!

Vecka 17

Idag ska vi till en matmarknad i Mallorcas gamla stad. Ska köpa mer grönsaker. Tror konservernajag packade ner räcker. 
Igår lagade jag iordning en grönsaksmix som jag stekte och kryddade med mina tre nedpackade kryddor; ingefära, gurkmeja och persillade. Blandade detta med oliver, en burk musslor (i vatten) och en liten burk sardiner (i olivolja). Det blev gott och jag var mätt hela eftermiddagen och kvällen. Recept kommer! 
Härlig dag med marknadsbesök i Mallorcas gamla stad på förmiddagen. Fyllde på mitt lager av grönsaker. Vilken lyxig känsla att kunna gå omkring och välja nyskördat! Eftermiddagen spenderades vid havet. Somnade nästan till en stund! Bra tecken på att stressen gått ner. Det fungerar bra att laga egen mat i den lilla köksdelen. 

Idag (tisdag) har inte varit en bra dag. Väldigt trött i musklerna och ett otroligt pmshumör. Mensen har inte kommit och den uteblir förmodligen den här omgången också. Jag upplever också ännu mer att jag mår mycket sämre när jag gör uppehåll med krämen. Humöret gått ner ordentligt och jag har varit väldigt låg idag. Har också känt att min kropp är i behov av annat än musslor och tonfisk på burk. Jag har verkligen upplevt att den skriker efter inälvsmat, så när vi strosade runt i kvällningen bestämde jag mig för att köpa lever. Hittade nötlever, så jag köpte ett paket och lite färska kryddor. Gick sedan hem och lagade till det. Så välbehövligt! Jag hoppas på en bättre måendedag imorgon! 

Onsdag och torsdag var bättre dagar. Kände mig bättre när jag åt inälvsmat. Hade mer ork och kände mig piggare fysiskt och psykiskt. Att komma hem till vanliga rutiner och enkelhet kring maten gjorde också att jag kände mig ännu bättre! 

Vecka 16

Idag har jag varit jättetrött och sliten. Gick och lade mig alldeles för sent igår (strax innan 23) och det går inte. Det vet jag, men jag hade sådan energi. Allt gick så lätt, plus att jag hade en del planerat på eftermiddagen/kvällen. Stresskänsligheten har varit lika med noll. Har varit trött och trögtänkt och kroppen lätt andfådd. Jag kunde inte somna på kvällen, trots att jag var helt slut. Hjärnan var superspeedad och kroppen totalt utschasad. Gick och lade mig tidigt, men det hjälpte inte. Kunde till slut somna, men då var klockan runt 23(!). 

Idag är jag om möjligt ännu tröttare och segare. Min inre stress är hög och jag vill bara sova! Egentligen skulle jag stanna hemma och ta det lugnt, men idag är inte förutsättningarna de bästa på jobbet…Slutar tidigt, men jag har en del måsten när jag kommer hem. Åh! Jag borde leva som jag lär! 

Idag (onsdag) har jag känt mig lite piggare. Hade svårt att somna igår, men det gick. Har snabb puls och en viss stress i kroppen, men det känns ändå ok. Tog en lugn promenad i det härliga vädret igår med en vän och det var välgörande! Försöker inlemma fodmap i min aip-kost. Det går rätt bra, men vissa grönsaker måste jag begränsa pga fermenteringsprocessen i tarmen, som blir mat till både candidan och bakterierna. Min tanke är att jag följer fodmaps tills bakteriefloran normaliserats och candidaöverväxten är borta. Fermenteringen göder ju även ”de goda” bakterierna, så efterhand tänker jag experimentera med att öka i taget av fodmaps. 
Prickarna på hakan är nu helt borta och skinnet är inte ömt längre. 
Hade lite lättare att somna igår, sov hyfsat under natten, men vaknade i ottan! Typiskt när jag hade sovmorgon…
Idag är sista jobbdagen innan semestern! Ska bli så skönt att vara ledig. Då kan jag också börja återintroducera livsmedel mer organiserat. Imorgon flyger vi till Mallorca!  

Svårt att somna när vi kom fram till Mallorca, men jag kände mig helt ok ändå på lördagen. Inte lätt att hitta något att äta på frukostbuffén, men till slut såg jag sallad, gurka och sardinfiléer. Frågade på spanska (!) om de hade legat i olivolja och kocken svarade ja. Bestämde mig för att lita på att han förstod vad jag menade. Tog också lite burkchampinjoner, som legat i vatten enligt en annan kock. Tyckte dock vid närmare indspektering att de såg lite stekta ut. Jag tror att kockarna lade tillbaka dem som fallit av omeletterna. Jag åt tyvärr upp de champinjoner jag hade tagit innan jag insåg hur det låg till. Kände inget speciellt i alla fall. 
Kunde somna lättare igår (lördag) och sov, med endast ett uppvaknande, till 7.30! Snacka om nytt rekord! Känner mig ganska avslappnad, men jag blir fortfarande jättelätt arg och irriterad.

Restmat aip


Ingredienser:

Kyckling
Ca 10 cm zucchini
1 kokt morot (från gårdagen)
En bit vitkål
En bit blomkål
Ca 1,5 cm färsk finhackad ingefära
Örtsalt
Gurkmeja
Ingefära (krydda)

Gör så här:

Skär zucchini och vitkål, finhacka ingefäran och skär blomkålen i ca 5mm breda bitar. Skär kycklingen i strimlor eller mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med kokosolja, lägg i ingefära och grönsaker (inte moroten) och stek på medelvärme tills de börjar mjukna. Krydda och lägg i kycklingstrimlorna och stek färdigt allt. Lägg i den färdigkokta moroten på slutet, så den hinner bli varm.

Sommarsoppa aip



Ingredienser:

Ca 6 dl vatten (gärna kokvatten från tidigare grönsakskok)
1/2 stort blomkålshuvud
1 zucchini
1 stor gul lök
Salt
Gurkmeja
Ingefära
Dragon
Libbsticka
Persilja färsk

Gör så här:
Stek grönsakerna i kokosolja. Börja med lök och blomkål. Lägg sedan i zucchini och stek på medelvärme tills de börjar mjukna. Krydda och häll på vatten. Låt koka under lock tills allt är mjukt. Späd ev med mer vatten. Mixa ihop och smaka av. För en tjockare soppa använd en burk kokosgrädde. 

Servera med ett salt tillbehör som bacon (nitritfritt) eller en aipgodkänd korv.